Небесните супер момичета на България

Снимки Ани Петрова

Освен всички невидими пазителки, за които се вярва, че бдят над страната ни, съвсем скоро небесата ще бъдат охранявани и от две съвсем реални жени.

Това са Бетина Дикова и Анелия Атанасова, които завършват обучението си за пилоти на изтребители в авиационния факултет на Националния военен университет "Васил Левски" (НВУ) в Долна Митрополия, където посрещнаха екипа ни изключително гостоприемно.

Двете смели момичета започват обучението си през 2011 г. Приемането им само по себе си се превръща в специално събитие, тъй като по този начин се възражда една отдавна забравена женска традиция във военната ни авиация.


Първите два випуска жени авиатори завършват военновъздушното училище в началото на 50-те години. Три години по-късно обаче Министерският съвет съкращава десет от тях, защото са станали съпруги на летци.


Оттогава в продължение на десетилетие изтребителите са били поверени изцяло в ръцете на мъже. Това обаче е на път да се промени, тъй като Бетина и Анелия съвсем скоро ще кръстосват небесната шир над страната, управлявайки свръхзвуковите машини, а защо не и дългоочакваните нови изтребители за Българската армия.


"Двете момичета поддържат нивото на момчетата. В някои дисциплини дори са по-добри от тях. Тази професия лишава от много неща, а те са добри и успяват да се справят със задълженията си", заяви заместник-началникът на НВУ по ВВС полковник Ивайло Ангелов.


Той посочи, че на 18 април започва последният им стаж от обучението, който се води като държавен изпит. След това дамите ще чакат разпределение на някоя от авиобазите в страната, откъдето ще пазят въздушното ни пространство.
 


Родителите им не искали да стават летци 


Снимка Личен архив
Бетина е от Плевен. Нейните родители са военнослужещи на летището в Долна Митрополия и още от малка я водели на грандиозните авиошоута, които я запалили по самолетите. Спомня си, че веднъж дори я качили на делтапланер, а усещането от полета остава незабравимо и до днес. Това, а и многото други изживявания на летището накарали малкото момиче да мечтае един ден да се рее из облаците. Първоначално родителите й били против тази идея.

"Имаха други планове за бъдещето ми. Майка ми искаше да се занимавам с компютри, а баща ми с каквото и да е, но да не ставам военнослужещ", разказа Бетина.


Тя обаче издържала изпита по математика, след което преминала успешно и през тежките обстойни медицински и физически прегледи. Така безупречното й представяне й отворило вратите към мечтаното обучение.


Подобна е историята и на Анелия, която е от Сандански. Тя също изненадала родителите си с решението да стане пилот на изтребител. В началото нейната майка била против, защото й звучало много страшно и се притеснявала за дъщеря си.


"Майка ми вече е по-запозната с това, което правим, но дори и сега се притеснява. Избрах специалността, защото още от малка практикувам различни екстремни спортове", обясни Анелия.

Двете момичета, които вече са пети курс и скоро завършват обучението си, разказаха, че с голямо нетърпение чакали първия си полет на учебните самолети "Пилатус". Това се случило по време на първия стаж през лятото на втори курс. Преди това обаче доброволно давали дежурства в кулата и помагали за ръководството на въздушното движение над летището.

Накрая дошли и дългоочакваните полети. Първоначално се осъществявали с помощта на техните инструктори. Когато започнали да се справят достатъчно добре, инструкторите им давали само указания и предимно ги наблюдавали от втората кабина. Въпреки това момичетата постоянно питали дали сами са направили дадена маневра. За да ги уверят, че не са им помагали, инструкторите си вдигали ръцете нагоре, като по този начин Анелия и Бетина ги виждали на огледалата и разбирали, че са направили всичко сами.

След около 110 кацания дошъл моментът и за първия самостоятелен полет, при който, естествено, имало леко притеснение, но и голяма концентрация. За щастие оттогава двете са нямали напрегнати моменти във въздуха и вече са усвоили различни части от сложния пилотаж.


Бетина призна, че все още й е по-трудно да изпълнява определени фигури, които трябва да се правят много плавно и внимателно, защото тя обича по-динамичните, при които има рязка промяна на скорост и височина.

С усмивка се сещат, че в началото инструкторите били много внимателни, защото им било странно как да подходят към тях. Дори се съобразявали как приказват пред дамите. Сега вече обаче ги приемали абсолютно наравно с момчетата и се отнасяли еднакво с тях.


"До такава степен сме свикнали, че на никого не му прави впечатление. За нас може би е по-добре така. Не държим да се обръща внимание на това, че сме жени или че сме нещо по-различно", посочва Анелия.


Изключително скромно дори признават, че не се смятат за нещо по-различно от момчетата и държат да подчертаят, че сред колегите им има много добри летци, които заслужават същото внимание.


Освен това двете не са забелязали да проявяват някое специално женско качество, което им дава предимство, когато летят на учебните самолети. Просто се стараят да са наравно с момчетата и всички да поддържат висок стандарт. Анелия добавя, че даже повече трябва да се доказват, защото има предразсъдък, който се опитват да опровергаят.


По думите й за тях това е начин на живот и затова не желаят да се акцентира върху факта, че са жени. Въпреки това признават, че им става малко обидно, когато хората не оценяват работата на военните и не уважават свършеното от тях при различни бедствия или мисии.


На въпрос как биха реагирали, ако им се наложи да участват в истинска бойна мисия и трябва да обстрелват цел, Бетина е категорична: "Ще обстрелваме, защото това е заповед!".

Летящите момичета дадоха и кратък съвет към всички представителки на нежния пол, които искат да се занимават с подобни екстремни професии. По думите им трябва да знаят какво искат и да работят много, за да постигнат мечтите си.


В свободното си време двете разпускат по различен начин. Анелия предпочита да спортува, докато Бетина набляга на книгите. Напоследък предпочитала по-романтичните сюжети, въпреки че преди години я вълнували по-тежките политически истории, които са оплетени с конспирации. Те обаче я натоварвали. Затова сега се е концентрирала върху по-леки книги, като последната била разкази на Хемингуей.
 


Техният пример е Емилия Гърбова
 


Жената, на която се възхищават, е първата и единствена до момента жена пилот и инструктор на реактивен самолет - о.з. подполковник Емилия Гърбова, която е легенда в Долна Митрополия.

Тя е от тези, които правителството съкращава като летец, но впоследствие я връщат като инструктор. Зад гърба си Емилия има 12 000 полета. Бетина и Анелия имали възможността да се запознаят с нея и да усетят любовта, с която вече възрастната жена разказва за авиацията.
 

Открит летателен ден на 15 април 


На 15 април от 11 часа започва откритият летателен ден на летище Долна Митрополия, когато ще бъдат показани голяма част от уменията и подготовката на пилотите от военната ни авиация за действията им в различните мисии на Българската армия. 
Всички желаещи да видят въздушния спектакъл са добре дошли, посочи заместник-началникът на НВУ по ВВС полковник Ивайло Ангелов.

Той добави, че имат 3500 седящи места, които са в близост до най-модерната кула за ръководство на полетите у нас. Съоръжението е пуснато в експлоатация през 2007 г. и е по натовски стандарти.


Гостите ще наблюдават как военните машини излитат от дългата 2400 м писта, след което ще се насладят на сложните фигури, които изпълняват в небето. Очаква се специален гост на събитието да бъде министърът на отбраната Николай Ненчев.
 

Реализацията в авиацията е 100% 


Факултет "Авиационен" към НВУ „Васил Левски“ изпълнява държавна поръчка за обучение на курсанти студенти и кадети. Тази година приемът е 257 курсанти, като само няколко от тях ще бъдат одобрени за пилоти.

„Оказва се, че около 10 души се борят за едно място за пилоти, ръководители на полети и парашутисти. Независимо от големия брой кандидати за пилоти, много малко от тях успяват да преминат медицинските прегледи и да покрият изискванията по физическа подготовка. Приемът за тези специалности е много труден, а и обучението през тези 5 години е изключително скъпо", посочи полковник Ангелов.


Миналата година до лекарската комисия са достигнали около 80 кандидати. Накрая са избрани едва 5 от тях. Тази година випускът е от дванадесет пилота, а наесен ще се приемат петима.

Той добави, че медицинските прегледи са изключително обстойни и курсантите, обучавани за пилоти, минават подобна комисия всяка година. Ако се установи дори и малък здравословен проблем, те веднага се пренасочват към друга специалност, ако желаят.


По думите на заместник-началника по ВВС полковник Ивайло Ангелов завършилите във факултет „Авиационен“ на НВУ имат 100-процентова реализация, тъй като са квалифицирани кадри, които са високо ценени, не само като военнослужещи, а и от фирмите в гражданската авиация.


Завършващите факултет „Авиационен“ могат да се реализират навсякъде, защото има голям недостиг на авиационни специалисти, както в страната, така и в международен план. Първоначално курсантите подписват 10-годишен договор за служба в Българската армия, но впоследствие имат много шансове за реализация в гражданската авиация, заяви полковник Ангелов.


Факултетът има големи традиции в обучението и подготовката на авиационни специалисти. В момента във факултет „Авиационен“ се обучават пилоти и авиационни специалисти както за Гранична полиция, така и за ВМС. Има и студенти по 3 граждански специалности свързани с авиационното образование и подготовка.


Завършилите обучаеми могат да получат лиценз за техническо обслужване на въздухоплавателни средства, което им дава възможност да работят като авиационни специалисти в цяла Европа. Една от амбициите на ръководството на университета е да се създаде и такава организация за подготовка на пилоти за гражданската авиация, съгласно изискванията на Европейския съюз и да се привлекат обучаеми за пилоти за авиационните фирми. 




11.04.2016 г.