Неда Спасова: Най-устойчивият паразит е идеята


Актрисата Неда Спасова е родена на 19 февруари 1992 г. във Враца. През 2014-а завършва актьорско майсторство в класа на проф. Маргарита Младенова и проф. Иван Добчев в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. От началото на 2018 г. е част от трупата на Театър „София“. Талантът й е озарил също така сцените на Народния театър „Иван Вазов“, Младежкия театър „Николай Бинев“ и Театрална работилница „Сфумато“.

През 2018 г. е номинирана за „Икар“ в категория „Дебют“ и за „АСКЕЕР“ в категория „Изгряваща звезда“ за ролята си на Варвара Петровна в „Бесове“ по Ф. М. Достоевски, с режисьор Иван Добчев в Театрална работилница „Сфумато“. Неда Спасова е част от невероятния екип и на хитовия сериал „Откраднат живот“, където се превъплъщава в ролята на сестра Кая Райкова.

 

 - Неда, как реши да започнеш своя влог в Youtube, в който показваш как актьорите се подготвят за представленията, какво си говорят и как се вълнуват? Важно ли е зрителите да се запознаят с човешката страна на артистите и това засилва ли връзката с публиката и усещането от постановката?

- Отдавна имах тази идея в главата си, в някакъв момент в началото на лятото се оказах с безкрайно свободно време и прецених, че това е моментът, в който да стартирам канала, тъй като тази идея не ме напускаше. Или както се казва в един мой любим филм ("Генезис"):

- Кой е най-устойчивият паразит? Бактерия, вирус, червей?

- Идея.

Трябваше да го започна, независимо от всички трудности в едно такова начинание.

За мен беше важно именно това - зрителите да видят "без маска" актьорите, екипите в театъра, които се грижат за представлението. Дори самия театър и техническите му параметри. Ние не "тънем" в лукс. Един приятел ми каза: "Защо изглежда всичко толкова старо и неремонтирано?" Защото е такова. Това е реалността. През призмата на изкуството - аз искам да показвам реалността.

 - Това ли е бъдещето на театъра - да е повече "reality" и по-близо до хората?

- Каналът ми не е с цел да отдалечи хората от театъра, а напротив - да ги приближи повече. Да видят реалността, която е преди представлението. Не само техническата подготовка, а и разговорите на колегите. Какво ги занимава, какво ги вълнува. Актьорите не са извънземни - те са хора като всеки един човек. Имат проблеми, неразположения, страхове... 

- Издай ни малко какво ще видим в следващите епизоди от поредицата?

- За месец септември имам материал от края на театралния сезон, т.е. от юли месец. Ще кача видеа на "Женитба" в Театър "София" и на "Театър, любов моя" в Театър 199. Надявам се да успея да ги монтирам навреме, защото моето лично такова вече е доста ограничено, но по малките часове на денонощието "творя".

 - В едно от влоговете си казваш, че в НАТФИЗ младите актьори се обучават предимно за театър, а киното остава някак на заден план. Не мислиш ли, че това може и трябва да се промени, за да имаме качествени филми, независимо от малките бюджети?

- Добрият филм преди всичко зависи от добрия сценарий. Логически и емоционално издържан. Да "докосва" зрителя. Със сигурност едно "стабилно" обучение по актьорско майсторство за камера ще помогне, но малкият бюджет или не дотолкова опитните актьори - не са генералният проблем, според мен. Аз смятам, че въпреки всички пречки за кино в България, имаме добри филми с прекрасни актьори. На повечето им липсва добър сценарий, който безкрайно много помага и на режисьорите, и на актьорите.

 - Имаш ли амбиции да участваш в чуждестранни проекти и правиш ли опити да пробиеш на световната сцена?

- Много бегло съм се интересувала какво се случва "навън" - кастинги, проекти и такива. Нямам никакво самочувствие, че мога да се развивам в друга среда, освен познатата. Толкова много мои колеги, с доста повече опит и проекти опитаха "навън" и не се получи, аз ли да успея? Не се подценявам, просто съм реалист и обективно виждам какво се иска, за да пробиеш извън България.

  - Актьорите признават често, че им се налага постоянно да влизат в различни образи. Винаги ми е било интересно как успяват да запазят себе си и собствената си идентичност след толкова превъплъщения? Не се ли губят някъде по пътя и това не е ли твърде опасно за самия човек?

- Губиш се. Често. Ако не се губиш, значи не си истински в тая работа. И това е красивото според мен в тази професия. Без да имам безкрайно много опит - аз много се променям като човек покрай ролите си. Те ме учат. Запазвам си корените и стъблото, но клоните и листата се менят.

Дали е опасно? Сигурно. Свидетели сме на не един случай на самоубийства на актьори след безкрайно "потъване" в някой персонаж. Важно е да намериш баланса и да направиш максималното да се връщаш именно към корените и стъблото. Някои хора ги губят...

- Как изкара изолацията покрай карантината? Помогна ли ти това време да преосмислиш някои важни за теб неща и появиха ли се нови идеи за работа?

- Бях много стриктна. Психическият проект на карантината беше успешно осъществен върху мен. Даже до преди началото на театралния сезон - се осъществяваше успешно. Минимални контакти, места, хора. Но когато започнах активно работа, а в моята работа не може да има маски и дистанция, си казах, че каквото има да става - ще става и не мога да спра да живея. Именно по време на активната карантина, идеята за канала ме "обсеби" и не ми даваше мира. Осъществих я. Сега трябва да се боря за нея.

 - Интелектуалците, в това число би трябвало да сложим, разбира се, и актьорите, често са обвинявани, че не са водачи на нацията. Че не ги напътстват, че не им показват какво е нравствено и добро, че не създават устои на духа и културата. Виждаме, че в момента държавата преживява трудни времена. Мислиш ли, че творците трябва да имат винаги позиции и да ги отстояват? И това не е ли свързано също така с голяма отговорност и изключителни познания в сфери като политика, история, психология и т.н.?

- Аз не смятам, че водачът на нацията трябва да е непременно интелектуалец. Трябва да е добър човек и да иска доброто на народа. Интелектуалци покрай него, които да го съветват, все ще се намерят. Но, ако водачът на нацията не носи чисти помисли за народа си - интелектуалците не могат да му помогнат, не могат да помогнат и на народа.

Именно поради липса на достатъчно конкретни и точни знания в сферата на историята, политиката и психологията - не си позволявам да изказвам крайни мнения относно случващото се в държавата в момента.

 - Казваш, че когато играеш лоши персонажи, се опитваш да се поровиш в миналото им, за да разбереш защо са станали такива. Ако се върнеш назад в историята на България, защо според теб сме се формирали такива, каквито сме сега?

- Не знам. Много съм мислила - комунистическият режим ли и превръщането ни в послушни "homo sovieticus", турско робство ли е причината, защото сме доста примирен народ, страхуваме се, включително и аз, някаква карма ли изкупваме заради гоненето на богомилите... Не знам. Каквато и да първопричината - не можем да обвиняваме миналото. Ние сме "тук и сега" - свободни да решаваме и определяме какво искаме за себе си в настоящето.

- Каква щеше да станеш, ако не беше станала актриса и защо?

- Имах много "стабилен" план за себе си преди да ми се случи НАТФИЗ. 1/2 от семейството ми са служители на МВР. Вероятно и аз щях да стана такава. Записвайки Философия в СУ, преди НАТФИЗ, си представях как магистратурата ми ще е "Социална и криминална психология" и ще съм готова да разследвам лошите и да разкривам убийства. Много филми съм гледала май. 

- Имаше ли нещо, което искаше да ни разкажеш, а ние не те питахме?

Бих пожелала нещо на читателите на това интервю - да бъдат здрави! Да не губят вяра...

 

22.09.2020 г. Vajno.bg